Wat als ik werkgever ben van een persoonlijk assistent – coronamaatregelen

Posted by Kimberly Vanhoolandt, | 16/03/2020 | Actueel, Geen categorie, PAB, Persoonsvolgend budget, PVB, Wetgeving | Reacties uitgeschakeld voor Wat als ik werkgever ben van een persoonlijk assistent – coronamaatregelen tags: , ,

Hoe zit het met de inschakeling van jouw persoonlijk assistent?

Misschien is de hulp voorlopig niet nodig (door het thuis zijn van partners/andere hulp). Dan kan je dit ook best annuleren. Zo min mogelijk contact, blijft de boodschap.

Of eventueel kan je de assistent voorzien in alternatieve taken.

In samenspraak met de assistent kan je als werkgever kiezen voor een bepaald scenario.

Jij als werkgever hebt hierin de eindverantwoordelijkheid.

Scenario’s:

  • Je assistent is ziek, dan is het uiteraard zo dat deze op basis van een doktersattest afwezig is. De vergoeding van de assistent blijft lopen binnen de periode van gewaarborgd loon.
  • Je assistent heeft geen opvang voor zijn kinderen. Dan kan hij/zij bv. terugvallen op onbetaald verlof. Lees hier verder: Je werknemer kan niet komen werken omdat er geen opvang voor de kinderen is.
  • Je bent als werkgever zelf ziek en je verwacht dat je assistent je verder assistentie blijft bieden. Weet duidelijk dat je best een Corona besmetting uitsluit en dat je voorziet in de nodige bescherming van je assistent. Jij bent immers als werkgever verantwoordelijk over het welzijn van je assistent tijdens zijn werkopdracht. Indien er potentieel risico is tot Corona besmetting, doe je dit beter niet.
  • Je kan wel in samenspraak met je assistent, vragen om een andere invulling te geven aan assistentie (voorbereidend werk op afstand etc …). Dit betekent dat je assistent gewoon verder aan de slag gaat en gewoon verloond wordt, maar dat de assistentie op een andere manier wordt ingevuld.
  • Je kan eventueel in samenspraak met je assistent, akkoord gaan dat je assistent niet komt werken en dat jullie dit regelen met een eventuele herschikking van betaald verlof (De assistent moet hier uiteraard ook mee akkoord gaan, en kan hier niet toe gedwongen worden). Je assistent ontvangt dan verloning vanuit zijn/haar rechten betaald verlof.
  • Je kan als werkgever je assistent gewettigde afwezigheid toestaan op basis van onbetaald verlof (dit moet uiteraard ook in samenspraak). Je kan als werkgever zelfs akkoord gaan om meer dan 10 dagen gewettigde afwezigheid toe te staan, maar dit heeft potentieel een impact op berekening van vakantiegeld en eindejaarspremie


0 Comments