We werden de afgelopen tijd rond onze oren geslagen met de nieuwe GDPR regelgeving. Ook hier wordt u er toch nog even aan herinnerd dat u sommige zaken in orde moet brengen als u assistenten, vrijwilligers of studenten in dienst heeft/neemt.
Neem dus toch even de tijd om de volgende stappen te doorlopen en dan bent u zeker dat u in orde bent met de nieuwe privacyregelgeving!
- Vraag je af welke gegevens van anderen jij in jouw bezit hebt.
Dit kan je oplijsten in een data register- Ik heb persoonsgegevens van X ?
- Welke gegevens heb ik (naam, adres, telefoonnummer, bankrekening,…)?
- Hoe heb ik deze verkregen?
- Wie heeft toegang tot deze gegevens?
- Waar bewaar ik deze gegevens?
- Hoe lang ga ik ze bewaren? (dit kan u samen afspreken)
- Waarom bewaar ik deze gegevens?
- Je moet de personen inlichten over de data die je over hen verzamelt en hoe je deze data gaat beschermen. Dit noemen ze de ‘transparantieplicht’.
- Je brengt hen op de hoogte van hun privacy rechten.
Ze mogen vragen om hun gegevens te wijzigen, wissen of mee de bewaringstermijn te bepalen.
Het moet ook duidelijk zijn dat de persoon die zijn gegevens afstaat hier ook toestemming voor geeft. Laat alle documenten steeds eens nalezen en ondertekenen voor akkoord. - Bij verlies van de datagegevens (datalek) brengt u de betrokken persoon ook meteen op de hoogte. Afhankelijk van de schade die hieruit kan voortvloeien brengt u binnen de 72 uur de gegevensbeschermingsautoriteit op de hoogte.
Als je deze stappen doorlopen hebt ben je helemaal in orde met de regelgeving!
Wil je nog meer weten over de GDPR ga dan naar ons uitgebreid artikel: https://alin-vzw.be/index.php/privacy/
Mocht je nog vragen hebben kan je onze functionaris voor de gegevensbescherming contacteren:
via mail naar: privacyvzw
of met de post naar:
Sint-Jansstraat 32-38
1000 Brussel
t.a.v. functionaris voor gegevensbescherming alin vzw
0 Comments