Na lang wachten, kregen enkele onder jullie een terbeschikkingstellingsbrief voor een PVB. De finale kers op de taart, waarbij je na de toeleiding procedure, ook nog eens de wachtlijst hebt getrotseerd en dan een brief krijgt dat jouw een PVB Zorgbudget is toegewezen. Dit betekent dat je zonder dralen zelf aan de slag moet en binnen de 4 maanden moet opgestart zijn. Zo niet vervalt de beslissing en verlies je het Zorgbudget.
De stress staat hoog, het zorglandschap is breed, de mogelijkheden nog niet allemaal gekend of verkend en de spelregels waarbinnen alles netjes dient te worden opgestart, financieel ingepland en verantwoord, zijn je nog niet 100% duidelijk.
Tijd om het alin team te contacteren en bijstand te vragen. De alin helpdesk medewerker die je aan de andere kant op het nummer 02/506 04 95 hoort, kan je zeker al wegwijs helpen en zelfs een huisbezoek voor je inplannen met een alincoach die samen met jou aan huis alles persoonlijk met je opneemt.
Wil je het budget zelf beheren? Wil je zorg thuis inkopen, wil je ondersteuners aan huis, of verkies je om extern zorg te krijgen in een gespecialiseerde instelling. Alles kan en er zijn heel wat mogelijkheden. Maar hoe nu precies op een neutrale en volwaardige manier geïnformeerd worden? Hoe doorheen de verschillende alternatieven alle pro’s en contra’s op een rijtje zetten, om voor jou de beste oplossing uit dit alles te vinden?
Vaak wordt gezegd : wanneer je zorg zoekt in een handicap gespecialiseerde instelling, en voor de voucher oplossing kiest, moet je je niet door een bijstandsorganisatie laten bijstaan.
Niets is minder waar, noch voor jou als budgethouder, noch voor de zorgaanbieder zelf!
Graag blikken we vanuit alin terug naar situaties waarbij we met gebundelde krachten, samen met diverse aanbieders en de budgethouder zelf, in overleg en in afstemming en na divers gepuzzel, echt wel tot heel creatieve oplossingen zijn gekomen. Het is niet alleen het komen tot een oplossing dat belangrijk is maar ook het hele proces dat eraan voorafgaat. Het proces van samen zoeken, dialoog aangaan, bekommernissen delen, behoeften uiten, omgaan met budgetkrapte, het zoeken naar gepaste intensieve zorg en tegelijk de draagkracht van eenieder en de zelfredzaamheid van de budgethouder te verhogen.
Het verhaal van Ithaka, Duinhelm, De Bezaan en Glen is een voorbeeld waarbij alle partijen tevreden uit de samenwerking kwamen. De ouders van Glen kregen bijstand vanuit alin en konden alle zaken en bekommernissen in diverse overleggen inbrengen om op die manier alle barrières weg te werken. Met wederzijds vertrouwen zijn we samen tot een goede oplossing gekomen.
We gaan onder mensen zoeken naar wat voor mensen nodig is!
Ook het verhaal van Fredy en zijn familie is beklijvend en fragiel. Met een beperkt budget wordt gezocht naar een geschikte oplossing binnen de mogelijkheden van de voorzieningen en de mogelijkheden van het budget en Fredy’s zorgbenodigdheden. Om op die manier ook de familie even op adem te laten komen. Uit de afspraken kon er veilig en regulier vervoer naar het dagcentrum de Vierklaver worden geregeld en kon ook vzw Fiola ingezet worden voor pedagogische ondersteuning thuis. Er werd afgesproken om een vinger aan de pols te houden en aan de alarmbel te trekken van zodra de situatie opnieuw te veel zou worden. In afwachting van een goedkeuring van een meervraag proberen we te roeien met de riemen die we hebben. Er wordt samen een engagement aangegaan om het voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken.
Tja, vanuit alin willen wij de budgethouders die de uitnodiging tot samenwerking aangaan, een hart onder de riem steken. Grijp volwaardig alle kansen om goed geïnformeerd te starten met het budget. Zodat je dit ook op een efficiënte en effectieve manier kan inzetten waarbij men niet enkel kijkt naar de prijs maar vooral naar de kwaliteit van de ondersteuning op maat die geboden wordt.
Fijn om te ervaren hoe samenwerken, samen zoeken en samen verder blijven afstemmen, gewoon iedereen sterker maakt en de betrokkenheid en de interdependency waarborgt.
0 Comments