VAPH kondigt voorzichtige en gefaseerde heropstart aan vanaf 18 mei

Posted by Kimberly Vanhoolandt, | 11/05/2020 | Actueel, info over andere organisaties, PAB, Persoonsvolgend budget, PVB, Wetgeving | Reacties uitgeschakeld voor VAPH kondigt voorzichtige en gefaseerde heropstart aan vanaf 18 mei tags: , , , , , ,

De organisaties die ambulante en mobiele begeleiding en collectieve ondersteuning bieden, gaan vanaf 18 mei gefaseerd hun zorg en ondersteuning aanbieden aan personen met een handicap.

Voor dagcentra en ondersteuning met opname, wordt het voorlopig wel nog even afwachten.

Richtlijnen en veiligheidsmaatregelen

Iedere voorziening staat in voor de verantwoordelijkheid om de veiligheidsmaatregelen goed toe te passen.

De algemene regels van hygiëne, handen wassen, hoesten of niezen in de elleboog of zakdoek en social distancing blijven uiteraard van kracht.

Daarnaast komen er specifieke maatregelen toegepast op de specifieke situatie of context. Zoals:

  • Het personeel zal mondmaskers dragen indien ze de afstand van 1,5m niet kunnen aanhouden.
  • In openbare ruimtes zal er nooit te veel volk zijn, zodat ook hier de afstand tussen de cliënten kan bewaard blijven.
  • Er zal alcoholgel aanwezig zijn.
  • Sommige oppervlakten zullen regelmatig ontsmet worden.

Goede afspraken maken goede vrienden

Het is aan de voorziening om deze maatregelen toe te passen en ook de afspraken aan haar cliënten te communiceren.

Er zullen ook periodieke evaluaties volgen. Dit betekent dat wanneer er niet aan de richtlijnen wordt voldaan, de risico’ te groot zijn of er opnieuw zieken vallen, de versoepelde maatregelen teruggedraaid kunnen worden.

Wie kan er deels en voorwaardelijk opnieuw opstarten?

● Diensten ondersteuningsplan
● Psychosociale ambulante en mobiele begeleiding psychosociaal vanuit rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) (inclusief individuele begeleiding aan begeleid werkers)
● Psychosociale ambulante en mobiele ondersteuning vanuit de vergunde zorgaanbieder(inclusief individuele begeleiding aan de begeleid werker)
● Ambulante en mobiele ondersteuning vanuit het multifunctioneel centrum
● Mobiele assistentie en globale individuele ondersteuning vanuit de vergunde zorgaanbieder
● Diensten maatschappelijk werk van de mutualiteit voor wat betreft de opmaak van ondersteuningsplannen persoonsvolgend budget (OP’s PVB)
● Multidisciplinaire teams (toeleiding)
● Diagnosecentra voor volwassenen (WVCB en OC OLO)
● Individuele begeleiding geïnterneerden in de gevangenis
● Individuele ondersteuning vanuit de vrijetijdszorgorganisaties

  • Bijstandsorganisaties

Voorwaardelijke en gedeeltelijke heropstart alin vzw

Uiteraard zijn wij als bijstandsorganisatie onze dienstverlening vanop afstand blijven aanbieden. Het VAPH geeft groen licht om ook vanaf 18 mei stilletjesaan de huisbezoeken terug op te nemen. Samen met de andere bijstandsorganisaties wordt er een stappenplan opgesteld en richtlijnen uitgeschreven om dit veilig te laten verlopen.

Voorlopig zullen enkel huisbezoeken met een ‘dringende‘ vraag, zoals noodsituaties, hiervoor in aanmerking komen. De dringendheid wordt door de coach en coördinator bepaald. We blijven nog steeds zo veel als mogelijk vanop afstand doen.

Indien er een afspraak komt, zullen de richtlijnen door de coach en de budgethouder gerespecteerd worden. Dit betekent:

  • de coach draagt ten allen tijde een mondmasker.
  • hij/zij ontsmet zijn handen.
  • De budgethouder (en eventuele aanwezigen) draagt een mondmasker.
  • Liefst gebeurt de afspraak met slechts 2 personen in de ruimte, dit wel zeggen, de coach en de budgethouder/vertegenwoordiger.
  • De afstand van 1,5m wordt zoveel als mogelijk bewaard.
  • Zorg ervoor dat alle documenten klaarliggen.
  • Indien mogelijk, ontsmet de plek waar de coach zal plaatsnemen (liefst een tafel).
  • De coach zal de dag voor het huisbezoek (of de morgen van het huisbezoek) inbellen om te polsen of aan alle voorzorgsmaatregelen kan worden voldaan. En of er geen zieken zijn in het huishouden.
  • Wij gaan er van uit dat iedereen zijn gezond verstand gebruikt en ook zelf een afspraak afbelt of verzet indien er leden in het huishouden zijn die zich ziek voelen of hoesten. We willen geen risico’s nemen.

Hoe moet het nu verder?

  • Jouw voorziening zal jou contacteren van zodra ze klaar zijn om opnieuw op te starten. Voor meer vragen hieromtrent kan je je richten tot de voorziening zelf.
  • Indien je vragen hebt met betrekking tot jouw budget of eventueel wil polsen naar een afspraak, kan je hiervoor bij de helpdesk of jouw coach terecht.
contact alin
02 506 04 95 / info@alin-vzw.be

0 Comments