Aanpassing richtlijnen PAB en PVB

Posted by Kimberly Vanhoolandt, | 31/01/2025 | Actueel, PAB, Persoonsvolgend budget, PVB, Wetgeving | Reacties uitgeschakeld voor Aanpassing richtlijnen PAB en PVB tags: , , , ,

In december werden de bestedingsregels voor het persoonlijke-assistentiebudget (PAB) en ook het Persoonsvolgend budget (PVB) geactualiseerd.

Het is altijd interessant om deze regels door te nemen. Ze omvatten een overzicht van wat en wel en niet kan met het budget.
Om je op de hoogte te houden van de wijzigingen hebben we deze hieronder neergeschreven.
Tot slot geven we nog eens de samenvatting van wat zeker NIET kan met het PAB en PVB.

aanpassing

Bestedingsregels PAB

Het PAB dient om de zorg en ondersteuning thuis, in een Multi-Functioneel Centrum (MFC) of op school te kunnen organiseren.

We starten bij de nieuwigheden op vlak van PAB:

  • Je kan zorg combineren, MAAR je kan een Persoonlijk Assistent niet tewerkstellen binnen een MFC.
  • Indien je de keuze krijgt voor de omschakeling van internaat MFC naar een PAB, krijg je 4 maanden tijd voor de overgang.
  • In het geval van pleegouderschap, is een afsprakennota nodig tussen de pleegouders en de biologische ouders om het beslissingsrecht door te geven.
  • Het vrij besteedbaar deel wordt een vast bedrag van €1600 of €2800 volgens de budgetcategorie.
  • Bij tewerkstelling zal bij een arbeidsovereenkomst de eindejaarspremie in het vervolg beperkt worden tot de sectorale eindejaarspremie van Paritair Comité 337. Dit is dus de minimum verplichte premie. 
    Eénmalige premies kunnen enkel nog via het vrij te besteden bedrag.
    Voor takenovereenkomsten zal dit binnenkort ook het geval zijn. Deze wetgeving is in behandeling. 
  • Bij een arbeidsovereenkomst heb je recht op VIA-middelen. Deze dienen om de extra kosten die bij een tewerkstelling komen kijken, op te vangen.
    Indien je geen VIA-middelen ontving, zal er een foutieve aangifte gebeurd zijn. Het is belangrijk dat het sociaal secretariaat dit correct heeft in jouw dossier (VIA-deelcode 209). Je bent als werkgever / budgethouder verantwoordelijk. Neem contact op met je sociaal secretariaat om dit recht te zetten.
  • In het geval je een tewerkstelling hebt lopen via een interimcontract, dien je steeds de wetgeving van het interimkantoor te volgen.
  • Bij het inschakelen van vrijwilligers, vergoed je via het forfaitair systeem (vast bedrag). Waarbij je nog bovenop het forfait kan kiezen voor terugbetaling van de veroerskosten. Dit kan tot 2000 kilometer per jaar en per vrijwilliger.  
    Daarnaast kan je er voor kiezen om ENKEL kilometers door te geven via de reeële vergoeding. Deze zijn dan onbeperkt. Je kan de forfaitaire en de reeële vergoeding NIET combineren.
    Let ook op. De vrijwilliger moet de keuze maken of hij forfaitair of reëel een vergoeding wenst, dit is dan ook meteen van toepassing op al zijn vrijwilligerswerk. Ook het vrijwilligerswerk buiten de werkuren bij de budgethouder.
    Heeft de vrijwilliger nog andere onkosten, doordat deze bv. meegaat ter begeleiding naar een pretpark, dan kan je deze kosten niet nog eens bovenop de forfait met bewijsjes gaan indienen. Je kan dit enkel via het vrij besteedbaar deel terugbetalen aan de vrijwilliger.
    Het maximumbedrag dat de vrijwilliger in 2025 kan verdienen is: €1692,51 per jaar met een maximum van €42,31 per dag.
  • Individueel ondersteuning of dagondersteuning bij activiteiten met dieren of planten kan enkel met het PVB wanneer het georganiseerd wordt door een erkend groene zorginitiatief.

Bestedingsregels PVB

Het PVB dient om je zorg en ondersteuning te regelen.

Wat is er nieuw op niveau van PVB?

  • Bij tewerkstelling zal bij een arbeidsovereenkomst de eindejaarspremie in het vervolg beperkt worden tot de sectorale eindejaarspremie van Paritair Comité 337. Dit is dus de minimum verplichte premie.
    Eénmalige premies kunnen enkel nog via het vrij te besteden bedrag. Voor takenovereenkomsten zal dit binnenkort ook het geval zijn. Deze wetgeving is in behandeling.  Wij volgen de ontwikkelingen hierrond nauwgelet op.
  • Bij een arbeidsovereenkomst heb je recht op VIA-middelen. Deze dienen om de extra kosten die bij een tewerkstelling komen kijken, op te vangen. Het is niet de bedoeling om op het einde van de rit, deze extra middelen in te gaan zetten via bijklussen of dergelijke.
    Indien je geen VIA-middelen ontving, zal er een foutieve aangifte gebeurd zijn. Het is belangrijk dat het sociaal secretariaat dit correct heeft in jouw dossier (VIA-deelcode 209). Je bent als werkgever / budgethouder verantwoordelijk. Neem contact op met je sociaal secretariaat om dit recht te zetten.
  • In het geval je een tewerkstelling hebt lopen via een interimcontract, dien je steeds de wetgeving van het interimkantoor te volgen.
  • Bij het inschakelen van vrijwilligers, vergoed je via het forfaitair systeem (vast bedrag). Waarbij je nog bovenop het forfait kan kiezen voor terugbetaling van de veroerskosten. Dit kan tot 2000 kilometer per jaar en per vrijwilliger.  
    Daarnaast kan je er voor kiezen om ENKEL kilometers door te geven via de reeële vergoeding. Deze zijn dan onbeperkt. Je kan de forfaitaire en de reeële vergoeding NIET combineren. Let ook op. De vrijwilliger moet de keuze maken of hij forfaitair of reëel een vergoeding wenst, dit is dan ook meteen van toepassing op al zijn vrijwilligerswerk. Ook dat buiten de werkuren bij de budgethouder.
    Heeft de vrijwilliger nog andere onkosten, doordat deze bv. meegaat ter begeleiding naar een pretpark, dan kan je deze kosten niet nog eens bovenop de forfait met bewijsjes gaan indienen. Je kan dit enkel via het vrij besteedbaar deel terugbetalen aan de vrijwilliger.
    Het maximumbedrag dat de vrijwilliger in 2025 kan verdienen is: maximum €1692,51  in 2025. 
  • Individueel ondersteuning of dagondersteuning bij activiteiten met dieren of planten kan enkel met het PVB wanneer het georganiseerd wordt door een erkend groene zorginitiatief.

Wat kan NIET met het PAB en PVB

Bijstand vanuit alin vzw

Onze coaches zijn op de hoogte van de bestedingsregels en kunnen jou ook advies geven. Aarzel niet om jouw vraag met ons te delen: 02 486 42 65 / info@alin-vzw.be


0 Comments