Waar moet ik op letten als ik mijn terugvorderbaar voorschot correct wil aanzuiveren met mijn betaalde facturen?

Om het PAB of PVB via cashbesteding te kunnen gebruiken, dien je eerst een overeenkomst met een dienst of persoon te registreren bij het VAPH. Hoe zit dat nu precies met de data: vanaf wanneer is de overeenkomst geldig? Vanaf wanneer mag je de facturen op basis van die overeenkomst betalen en registreren voor terugbetaling?
We zetten even de puntjes op de i (en op de data van de overeenkomst):
- Alle belangrijke gegevens (identiteit, ondernemingsnummer, frequentie, kostprijs, taken, betaling, opzegregeling,…) worden in de overeenkomst vermeld.
https://www.vaph.be/persoonlijke-budgetten/pab/besteden/hoe-besteden/besteding-stap-2 - Iedere overeenkomst dient een startdatum te vermelden.
- Iedere overeenkomt dient ondertekend te worden door zowel de dienst als de budgetbeheerder: dus (minstens) twee handtekeningen per overeenkomst. Opgelet, indien je een bewindvoerder voor goederen hebt én een andere bewindvoerder voor persoon, dan dienen beiden te tekenen. Om meer te weten over wie er nu precies moet tekenen kan je het infodocument van het VAPH raadplegen: Aanvragen bij het VAPH: wie moet in welke situatie ondertekenen? | VAPH
- Een overeenkomst dient ondertekend te zijn VOOR de startdatum, de datum dat ze van kracht wordt, of ten laatste op de dag zelf.
- Pas daarna kan de overeenkomst geregistreerd worden bij het VAPH.
- Om de overeenkomst te registreren bij het VAPH heb je maximum 4 maanden de tijd.
- Als het VAPH de overeenkomst goedkeurt, kan je vanaf de startdatum van de overeenkomst, de facturen tot 4 maanden terug op basis van die overeenkomst registreren voor terugbetaling door het VAPH.
Wat zijn de gevolgen?
- Overeenkomsten zonder startdatum worden niet goedgekeurd door het VAPH.
- Overeenkomsten die niet correct ondertekend zijn worden niet goedgekeurd door het VAPH.
- Overeenkomsten met startdatum VOOR datum ondertekening, kunnen pas ingaan VANAF datum ondertekening: Je kan enkel facturen vanaf de datum van ondertekening betalen met je budget en inbrengen bij het VAPH.
- Heb je een getekende overeenkomst? Voeg die dan zo snel mogelijk toe bij het VAPH.
- Als de overeenkomst inhoudelijk de juiste gegevens bevat (Frequentie, kostprijs, Ondernemingsnummer) EN de overeenkomst is door alle juiste partijen ondertekend EN de startdatum van de overeenkomst valt NA of samen met de datum van ondertekening, dan zal het VAPH wellicht de overeenkomst goedkeuren en kan je ook de facturen op basis van de overeenkomst registreren voor terugbetaling door het VAPH.
Overeenkomsten die vormelijk niet juist zijn, zullen niet worden aanvaard. In dat geval moet de overeenkomst opnieuw worden opgesteld met een nieuwe startdatum. Indien er in de tussenliggende periode al kosten zijn gemaakt zullen deze met privémiddelen moeten worden betaald. Het is dus aan te raden goed te letten of alle inhoudelijke gegevens kloppen.
Had je hier graag advies over gekregen, kan je contact opnemen met alin of je coach.
TIP: dien zo snel mogelijk een correcte overeenkomst in en wacht met kosten maken tot dat de overeenkomst wordt goedgekeurd door het VAPH. Het VAPH heeft 30 dagen de tijd om een overeenkomst te beoordelen.
0 Comments