AFSLUITEN BUDGETJAAR 2025

Posted by Kimberly Vanhoolandt, | 24/11/2025 | Actueel, PAB, Persoonsvolgend budget, PVB, Wetgeving | Reacties uitgeschakeld voor AFSLUITEN BUDGETJAAR 2025 tags: , , , , ,

Het einde van het jaar is in zicht, daarmee geven we je graag nog wat belangrijke informatie mee. Waar moet je nog op letten en wat zijn nog de mogelijkheden? We beginnen met informatie die voor alle budgethouders van belang is. Nadien lees je wat interessant is voor budgethouders die persoonlijke assistenten en/of vrijwilligers en/of bijklussers in dienst hebben.
Indien je nog vragen zou hebben, kan je deze aan je coach of onze helpdesk doorgeven.

BEREIKBAARHEID

Ook in december zijn wij bereikbaar!

Al kan het wel zijn dat je coach vakantie heeft. Het is niet meer mogelijk om last minute een huisbezoek bij je coach in te plannen. Maar geen paniek, de officiële afsluiting van je budget valt op 1 april 2026. Maar maak zeker tijdig je afspraak.
Onze helpdesk is op 24 december en 31 december 2025 bereikbaar tot 12u. We zijn gesloten op kerstdag 25 december 2025 en 1 januari 2026.

DEADLINE VAPH

Noteer 1 april 2026 met een dikke rode stift in jouw agenda. Alle facturen met prestaties van 2025 dienen tegen 1 april 2026 ingeboekt te zijn in mijnVAPH.be op de juiste overeenkomst. De budgetlijn van 2025 wordt hierna definitief afgesloten.
Het is jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je alle facturen van 2025 op tijd hebt om ze nog te kunnen registreren bij VAPH. Desnoods zal je diensten moeten vragen om je op tijd de factuur te bezorgen. Een factuur die te laat aankomt is in jouw nadeel.

Ben je te laat?

Kosten die je wel met de budgetrekening betaalde maar niet meer kan registreren voor terugbetaling door VAPH, zal je vanuit je privéinkomsten moeten bijstorten op de budgetrekening. Alleen op die manier blijft het voorschot op je budget (het beschikbaar bedrag op je budgetrekening) volledig intact.

Zijn er dan geen geldige uitzonderingen?

Alleen als je kan aantonen dat de budgethouder in de maand maart voltijds is opgenomen in het ziekenhuis of psychiatrie zou je nog facturen over 2025 kunnen indienen na de deadline.
Ook als de factuur te laat komt door de cashafrekening kan je nog proberen terugstorting te verkrijgen.

Onthoud dus, alle kosten die te maken hebben met het jaar 2025, dienen ten laatste 1 april 2026 te zijn doorgegeven aan het VAPH. Ook het Vrij Besteedbaar Deel van 2025 dien je VOOR 1 april 2026 op te vragen.

Bijstand door alin vzw

Indien jouw coach de kosten ingeeft, vragen we om alle facturen en bankafschriften (met overzicht van saldo) voor 1 maart 2026 door te geven. Zo hebben we nog voldoende tijd om de kosten tijdig terug te vragen.
Indien je merkt dat je niet gaat toekomen met het beschikbare budget, kan je budgetoverschrijding proberen te vermijden door bepaalde ondersteuning tijdelijk te verminderen. Je kan de kosten blijven indienen, maar als het budget op is, worden deze niet meer terugbetaald. Het VAPH bezorgt later een brief waarin ze het bedrag vermelden dat je moet terugbetalen vanuit eigen middelen naar de budgetrekening.
MEGATIP: Maak een nieuw budgetplan op voor 2026, je coach kan je hierbij helpen.

PERSOONLIJKE ASSISTENTIE, VRIJWILLIGERS EN BIJKLUSSERS

Dit stukje is van toepassing voor budgethouders die worden bijgestaan door personen die via een sociaal secretariaat, interim, vrijwilligersdienst of een erkend deeleconomieplatform worden ingeschakeld.

Persoonlijke assistentie

Heb je persoonlijke assistenten in dienst, dan kan je extralegale voordelen geven. Opgelet, wat je de ene geeft, moet je ook aan de andere geven. Zorg ervoor dat je rekening houdt met deze extra kost. Weet ook, dat je bij een arbeidsovereenkomst verplicht een minimum-eindejaarspremie moet betalen.

Premies

De eindejaarspremie of éénmalige premie wordt beperkt. Voor een voltijdse tewerkstelling mag de premie maximaal 1343,64 euro bruto bedragen. Indien de werknemer niet voltijds werkt, of niet over het hele jaar gewerkt heeft, wordt er rekening gehouden met een referteperiode. Als werkgever moet je er rekening mee houden dat er nog patronale lasten bijkomen, het VAPH zal maximaal 1706,69 euro terugbetalen voor een voltijdse tewerkstelling.

Dit betekent dat je nooit meer mag uitbetalen dan het bedrag dat in de CAO is vastgelegd. Als je dit toch doet dan moet je deze extra kosten met eigen middelen betalen.

Let op: een combinatie van premies is niet meer toegestaan. Je kiest dus ofwel voor een éénmalige premie, ofwel voor een eindejaarspremie vanuit jouw PVB of PAB. Bij een arbeidsovereenkomst ben je verplicht een eindejaarspremie te betalen; een éénmalige premie is in dat geval niet mogelijk.

Wanneer je familieleden tewerkstelt via een takenovereenkomst, is het betalen van een eindejaarspremie niet verplicht. Indien je er toch voor kiest om een premie te geven – maar ook hier geldt het maximumbedrag van het sectorale minimumloon.- zorg dan voor een bijlage waarin je aangeeft dat het om een éénmalige toekenning gaat. Op deze manier kan je elk jaar opnieuw kijken of het budget toelaat een premie te geven.

Voor assistentie die via een uitzendkantoor wordt ingekocht gelden dezelfde regels.

Daarnaast is het niet toegestaan om via een bijlage bij de arbeids- of takenovereenkomst een hoger uurloon toe te kennen voor een bepaalde periode om het beschikbare budget op te gebruiken. Dit is in strijd met artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juni 2016 over het gebruik van het budget voor niet-rechtstreeks toegankelijke zorg voor meerderjarige personen met een handicap.

Extralegale voordelen

Als budgethouder kan je, binnen jouw beschikbare budget, ook extralegale voordelen toekennen:

  • Ecocheques: maximaal €250 per assistent (inclusief kosten en BTW kan dit oplopen tot €275–€300).
  • Sport- en cultuurcheques: maximaal €100 per assistent (inclusief kosten en BTW kan dit oplopen tot €120–€150).
  • Cadeaubons: maximaal €40 per assistent die via een sociaal secretariaat werkt, ook maximaal €40 voor elk kind ten laste. (bijvoorbeeld: een assistent met drie kinderen kan vier cadeaubons van €40 ontvangen).

Enkele aandachtspunten

  • Als je meerdere werknemers hebt, moeten zij allemaal dezelfde extralegale voordelen ontvangen.
  • Het is aan te raden om een bijlage op te stellen waarin je aangeeft dat het om een éénmalige toekenning gaat, zodat je elk jaar opnieuw het beschikbare budget kunt bekijken. Indien je dit niet doet kan het gezien worden als een verworven recht.
  • Bij tewerkstelling via een uitzendkantoor kunnen dezelfde voordelen worden toegekend; neem hiervoor contact op met uw dienst voor meer info over de kostprijs.
  • Hou steeds rekening met jouw budgetplan en het beschikbare budget voor 2025.
  • Vergeet ook niet dat verlofuren die niet zijn opgenomen in 2025 moeten uitbetaald worden. Dit kan nog een extra kost generen die pas in 2026 zal verrekend worden.

Vrijwilligers

Zorg ervoor dat je de laatste prestaties van je vrijwilligers op tijd bevestigt bij de betrokken vrijwilligersdienst. De deadline kan per dienst verschillend zijn. Indien je nog op papier de vrijwilligersprestaties en kosten doorgeeft moet je dit sneller doen dan digitaal! Indien je de deadline niet haalt tellen deze prestaties al mee voor inkomstenjaar 2026.

Extralegale voordelen voor de vrijwilligers kan je enkel met het Vrij Besteedbaar Deel aankopen.

Bijklussers

Bevestig de prestaties van de bijklussers op tijd! Elk deeleconomieplatform heeft een andere werkwijze en deadlines voor de verwerking van de digitale of op papier doorgegeven prestaties. Wordt dit te laat doorgegeven en verwerkt, dan telt dit al mee voor de teller van de bijklusser in 2026.

Extralegale voordelen voor de bijklussers zijn vrijblijvend en kan je met je Vrij Besteedbaar Deel aankopen.

ZONDER ZORGEN NAAR 2026

Met deze info hopen we dat je zonder zorgen 2025 kan afsluiten!
Heb je graag nog bijstand van alin? Aarzel niet om ons te contacteren of jouw huisbezoek voor volgend jaar al in te plannen.
02 486 42 65 / info@alin-vzw.be

zonder zorgen naar 2026 > springende man naar het jaar 2026

0 Comments