Minister Beke heeft de twee nieuwe besluiten goedgekeurd die de bonus uitbreiden en de periode verlengen:
- ministerieel besluit over de vaststelling van de einddatum van de periode COVID-19
- ministerieel besluit over de verhoging van het percentage voor budgetoverschrijding als gevolg van COVID-19
Dit betekent praktisch dat de bonus die voorheen op 8,5% stond, verhoogd wordt naar maximaal 17%. En dit voor extra/vervangingshulp die je inschakelde gedurende de periode van 14 maart tot en met 30 september 2020.
Wanneer kan je dit gebruiken?
De bonus zal vanaf 7 augustus zichtbaar zijn op jouw budgetlijn.
Opgelet! Je mag dit niet zomaar gaan opgebruiken. De 17% is enkel van toepassing wanneer je op het einde van het jaar budgetoverschrijding zou hebben. En dit omwille van extra ondersteuning die je inschakelde tijdens de COVID-19 periode. De kosten hiervan kan je nog invoeren tot 1 maart 2021.
- 17% zonder beheerskosten extra bij overschrijding van je budget
- indien COVID-overeenkomsten voor hulp
- tijdens de COVID-19 periode (14 maart tot en met 30 september)
- voor hulp die je thuis kreeg, ter vervanging van weggevallen hulp door Corona
Lopende overeenkomsten
Individuele dientsverleningsovereenkomst
Jouw IDO blijft gewoon doorlopen tot en met 30 september 2020. Vanaf 1 oktober 2020 kan de IDO opnieuw gewijzigd worden. Je kan de IDO opzeggen vanaf 1 juli 2020 maar deze kan pas beëindigd worden op 30 september 2020.
Er kunnen geen meerkosten voor zorg- en ondersteuning worden aangerekend tot en met 30 september 2020.
Je kan alleen een factuur voor woon- en leefkosten krijgen voor effectief gebruik. Dit dien je privé te betalen.
Niet-vergunde zorgaanbieders
Je kan enkel COVID-19 overeenkomsten aangaan met niet-vergunde zorgaanbieders.
Indien je reeds COVID-19 overeenkomsten afsloot en over de 8,5% gaat, kan je deze overeenkomsten blijven gebruiken om de COVID-kosten hierop te registreren. Je moet de einddatum van het contract enkel wijzigen tot en met 30 september 2020.
Het blijft belangrijk dat je gewone ‘normale’ kosten en kosten onder COVID correct splitst!
Je moet op een correcte manier de COVID-overeenkomsten (dus een nieuwe overeenkomst of een extra naast een reeds bestaande) registreert en bij prestaties ook telkens de COVID-19 noteert in taakomschrijving.
Lees alles zorgvuldig na dan kom je niet voor verrassingen te staan
Lees zeker alle stappen zorgvuldig door:
financiele-maatregelen-voor-personen-met-een-handicap/
hoe-dien-ik-overeenkomsten-en-kosten-in-tijdens-corona/
Hier vind je de infonota van het VAPH over de bonus van 17%. Daar vind je ook de correcte manier van registreren terug.
Vraag gerust hulp
Indien je hier nog vragen over hebt kan je terecht bij onze helpdesk: 02 506 04 95 / info@alin-vzw.be
Indien je graag onze hulp wenst bij het inschakelen van de bonus, kan je hiervoor ook een COVID-contract met alin aangaan. Deze kosten kan je dan ook binnen je bonus gebruiken.
Onze aangepaste overeenkomst vind je hier terug:
0 Comments